نظامی و سیاسی

نظامی و سیاسی
علیرضا [ARG]

دهه ۹۰ میلادی جنگهای داخلی طولانی، وضعیت سومالی را بسیار آشفته کرده بود و قحطی و گرسنگی سراسر کشور را فراگرفته بود. سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای خواستار استقرار نیروهای حافظ صلح در سومالی گردید. در این راستا ارتش ایالات متحده با واحدهایی متشکل از تفنگداران دریایی، تکاوران، هنگ دهم کوهستان ، نیروهای دلتا و همچنین واحدهای پیاده و زرهی ارتش پاکستان و مالزی در سومالی مستقر شدند و عملیاتی به نام بازگشت امید را آغاز کردند.

دهه ۹۰ میلادی جنگهای داخلی طولانی، وضعیت سومالی را بسیار آشفته کرده بود و قحطی و گرسنگی سراسر کشور را فراگرفته بود. سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای خواستار استقرار نیروهای حافظ صلح در سومالی گردید. در این راستا ارتش ایالات متحده با واحدهایی متشکل از تفنگداران دریایی، تکاوران(Rangers)، هنگ دهم کوهستان و نیروهای دلتا(Delta Force) و همچنین واحدهای پیاده و زرهی ارتش پاکستان و مالزی در سومالی مستقر شدند و عملیاتی به نام بازگشت امید را آغاز کردند. درگیریهای داخلی بین چریکهای سومالیایی و شبه نظامیانی بود که در غالب چندین گروه برای رسیدن به قدرت می‌جنگیدند. قویترین این گروهها، گروه جبهه اتحاد ملی سومالی به رهبری ژنرال محمد فرح عیدید بود. با ورود نیروهای حافظ صلح، این گروهها به شدت تضعیف شدند.

جبهه اتحاد ملی سومالی

این گروه موگادیشورا تحت کنترل داشت. عیدید از سلاح گرسنگی استفاده می‌کرد و محموله‌های غذای بین المللی را تصاحب می‌کرد. او همچنین بین قبایل مخالف تفرقه می‌انداخت. سربازهای وی افراد بالای ۱۲ سال بودند و عمده جنگ افزارشان کلاشنیکف، ژ۳، آر پی جی۷ (RPG7) و تیربار دوشکا بود. آنها از تاکتیک کمینهای کوچک و عملیاتهای محدود بر مبنای غافلگیری در مناطقی که برتری قطعی داشتند استفاده می‌کردند.

اقداماتی که عیدید در مقابله با نیروهای حافظ صلح و بویژه نیروهای ایالات متحده انجام می‌داد؛ باعث شد تا از طرف سازمان ملل محکوم شده و تحت پیگرد قرار بگیرد. به این ترتیب جنگ بین نیروهای ایالات متحده و جبهه اتحاد ملی سومالی آغاز شد.

منابع اطلاعاتی

پس از اینکه مدت ۶ هفته تلاش برای پیداکردن و دستگیری عیدید بی نتیجه ماند؛ ناگهان نیروهای ایالات متحده از سوی منابع اطلاعاتی خود از تشکیل جلسه دولت عیدید با حضور دو نفر از معاونان ارشد وی در تاریخ ۳ اکتبر ۱۹۹۳(میلادی) در هتل المپیا واقع در باکارا بازار بزرگ موگادیشو با خبر شدند.

طرح عملیات

زمان: ۳ اکتبر ۱۹۹۳(میلادی) ساعت 15:35

مکان: هتل المپیا واقع در بازار موگادیشو.

هدف: دستگیری کلیه افراد موجود در هتل و بازگشت همه افراد به پایگاه.

یگانهای درگیر: نیروهای دلتا(Delta Force) - تکاوران(Rangers) – کوهستان دهم(10th Mountain)

چگونگی: نیروهای دلتا با هیکوپترهای لیتل برد (Bird Little) از طریق پشت بام در قالب دوگروه به نامهای 1-5 و 2-5 راس ساعت 15:42 وارد هتل شده و تمام افراد هتل را دستگیر کنند. تکاوران بصورت هم‌زمان به‌وسیله هلیکوپترهای بلک هاوک و با استفاده از طناب در قالب چهار گروه به نامهای چالک۱ تا چالک ۴ (Chalk 1 to 4) در چهار طرف هتل مستقر شده و جلوی ورود و خروج افراد به هتل را بگیرند. کوهستان دهم هم با خودروهای Humvee و کامیونهای Flat Bed در موقعیت حاضر شده و تخلیه نیروها و اسرا را انجام دهد. کل عملیات نباید بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد.

پیشرفت عملیات

نیروهای دلتا بدون هیچ مشکلی وارد هتل شده و کلیه افراد را دستگیر کردند. چریکهای سومالیایی با دیدن هلیکوپترهای آمریکایی به سمت هتل هجوم آوردند. تکاوران به خوبی کار خود را انجام می‌دادند ولی سقوط یک نفر از نیروهای چالک۱ در هنگام پایین آمدن با طناب باعث تامل بیش از حد هلیکوپتر بلک هاوک با کد رمز سوپر۱-۶(Super6-1) در محل شد و همین تامل بیش از حد موجب شد چریکها با موشک انداز آر پی جی این هلیکوپتر را مورد اصابت قرار دهند. این هلیکوپتر در شرق هتل سقوط کرد. سقوط این هلیکوپتر باعث شد تا بخشی از کوهستان دهم زودتر از موعد و قبل از تخلیه کامل اسرا و نیروها به سمت محل سقوط حرکت کنند.

بعد از ۴۵ دقیقه این گروه کوچک با مجروحین زیادی بدون موفقیت در رسیدن به محل حادثه به سمت پایگاه برگشت. دوگروه از تکاوران و یک گروه از نیروهای دلتا پیاده به سمت محل حادثه حرکت کردند. در این بین هلیکوپتر بلک هاوک دوم با کد رمز سوپر ۴-۶ (Super6-4) نیز مورد اصابت قرار گرفت و سقوط کرد. بخشی از نیروها به سمت محل حادثه دوم حرکت کردند. چریکهای سومالیایی با تعداد بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ نفر و حجم آتش سنگین با نیروهای آمریکایی در سطح شهر درگیر می‌شدند. ولی به دلیل تاکتیک قوی و پوشش آتش مناسب نیروهای آمریکایی، چریکها چندان موفق نبودند.

بالاخره با تاریک شدن هوا نیروهای پیاده آمریکایی که در سطح شهر پراکنده شده بودند در یک ساختمان جمع شدند. این ساختمان زیر آتش سنگین چریکهای سومالیایی قرار داشت؛ ولی با پوشش هلیکوپترهای توپدار لیتل بیرد و همچنین کمک گروه دوم نیروهای دلتا که به شهر برگشته بودند، وضعیت کمی بهتر شد. نهایتا با درخواست فرمانده آمریکایی از ارتش پاکستانی‌ها یک ستون از نفربرهای زرهی پاکستانی به سمت ساختمان رفتند و در ساعت 07:15 صبح نیروهای آمریکایی که در ساختمان گیر افتاده بودند تخلیه شدند. البته به دلیل کمبود جا تعدادی از نیروهای آمریکایی که سالم بودند؛ متشکل از گروه دلتا و تکاوران، با پای پیاده و در پوشش نفربرها مسافت طولانی تا محل استقرار پاکستانی‌ها را طی کردند.

نتیجه عملیات

در این عملیات ۱۸ ساعته که می‌بایست ۳۰ دقیقه طول می‌کشید، ۱۸ سرباز آمریکایی کشته و ۷۳ نفر مجروح شدند. همچنین دو هلیکوپتر بلک هاوک از بین رفت. در مورد تلفات چریکهای سومالیایی آمار دقیقی در دسترس نیست. ولی تعداد کشته‌ها حدود ۱۰۰۰ و مجروحین ۵۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. در این عملیات کلیه اسرا به سلامت به پایگاه آمریکایی‌ها منتقل شدند.

با این وجود آمریکایی‌ها موفق به پیداکردن ژنرال عیدید نشدند. این عملیات به‌عنوان یک پیروزی بزرگ نظامی و در عین حال یک شکست سیاسی برای ایالات متحده محسوب می‌شود. به سبب این شکست سیاسی تا تاریخ ۲۱ مارس ۱۹۹۴(میلادی) کلیه نیروهای آمریکایی از سومالی خارج شدند. ولی این عملیات امروزه به عنوان یک نمونه موفق از کاربرد تاکتیکهای جنگ شهری در جهان شناخته می‌شود.

ژنرال عیدید

درتاریخ ۲۴ژولای ۱۹۹۶(میلادی) ژنرال عیدید به‌وسیله یک نفر از نیروهای دلتا در موگادیشو طی یک عملیات مخفیانه ترور شد.

 

---------------------------------------

منابع:

ماهنامه جنگ افزار / شماره ۲۳ / جنگهای معاصر- نبرد موگادیشو

ویکی پدیا فارسی




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:4 ] [ علیرضا [ARG] ] [ ]
درباره وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان sada و آدرس blueman72.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 8121
تعداد مطالب : 29
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1